Općenito, većina SUV-ova može ići u vožnje izvan ceste, barem do određene mjere. Za ozbiljne performanse izvan ceste, sportski terenski automobili s pogonom na sva četiri kotača i posebno konstruiranim gumama za vožnju izvan ceste mogu se nositi s gotovo svakim terenom. Međutim, ako planirate povremeno voziti po nekoj makadamskoj stazi, vjerojatno ćete se snaći u SUV-u s pogonom na sve kotače i gumama za sve terene ili čak gumama za vožnju po cesti.
- Jedini SUV-ovi koji mogu ići u vožnje izvan ceste su SUV-ovi opremljeni funkcionalnošću 4×4.
- Vaše gume za vožnju na cesti nisu sposobne za vožnju po njoj. Osim ako i samo ako je površina ceste slična popločanoj cesti.
- Ako se ipak odlučite za vožnju izvan ceste, pobrinite se da ste dobro pripremljeni.
Za više informacija o razlici između pogona na sva četiri kotača i pogona na sve kotače, pročitajte ovaj priručnik.
Zatim, pobrinite se da dobro poznajete uvjete i da imate prave gume prije nego što krenete putem manje prohodnim…
Vrste guma za vožnje izvan ceste
Možete se provući s određenom količinom vožnje izvan ceste s gumama za vožnju po cesti, čak i ako vaše vozilo ima samo pogon na dva kotača, sve dok je površina što je moguće slična onoj popločanoj cesti. Primjerice, dobro utabana staza do vaše planinske kolibe za vikend, šljunkoviti put koji vodi do udaljenog kampirališta i šumski put do početka planinarske staze u nacionalnom parku, sve su to prihvatljivi uvjeti. Međutim, morate biti sigurni da je stanje staze dobro iz nekoliko razloga:

- Vožnja sa dva kotača će izgubiti prianjanje čim tlo postane previše neravno ili površina postane nestabilna i nesigurna.
- Sportski terenski automobili koji nisu spremni za vožnju izvan ceste obično imaju tvrđi ovjes. Ono može puknuti pod ekstremnim uvjetima poput puteva punih rupa.
- Gume za vožnju po cesti dizajnirane su za optimalne performanse na asfaltiranim cestama. Njihov glatki profil, niska otpornost na kotrljanje i manja kontaktna površina doprinose uštedi goriva na asfaltu. Ali nude smanjeno prianjanje na neasfaltiranim cestama.
- Manji prorezi između blokova gazećeg sloja nisu samootpuštajući i mogu se zapuniti kamenjem, šljunkom i blatom. Time smanjujući prianjanje i vuču još više.
- Bočnice guma za vožnju po cesti nisu ojačane na isti način kao gume za vožnju izvan ceste. Veće stijene ili druge prepreke mogu uzrokovati značajnu štetu, što može dovesti do probušene gume.
Za sve osim osnovne vožnje izvan ceste pogon na sve kotače i gume za sve terene koje su dizajnirane za vožnju izvan ceste i po cesti su najbolji izbor. Čak i ako je samo na neasfaltiranim cestama.
Prave gume
Ako planirate zaista otići gdje vas ne mogu naći nikakve ceste, samo vozilo s pogonom na sva četiri kotača i posebno konstruirane gume za vožnju izvan ceste poput višeterenskih, guma za sve terene ili guma za blato su prikladne. Bez obzira jeste li na stijenama, pješčanim dinama, kroz blato ili dubok snijeg, trebate robusno vozilo koje je izgrađeno za taj zadatak. Evo kako odabrati prave gume za svoje vozilo :
- Kao i sva vozila, sportski terenski automobili zahtijevaju pravu veličinu guma i prave gume za sezonu.
- Vaš će izbor biti određen ne samo vrstom vožnje koju planirate, već i omjerom vožnje izvan ceste i po cesti.
- Na primjer, iako ContiCrossContact™ LX 2 nudi izvanredno prianjanje u laganoj vožnji izvan ceste, a također se dobro ponaša na asfaltiranim cestama, nije baš pogodan za ozbiljno penjanje po stijenama.
- S druge strane, CrossContact™ ATR dizajniran je s izdržljivošću, vučom izvan ceste i prianjanjem na raznim terenima izvan ceste poput šljunka i blata, što ga čini manje učinkovitim za dulje vožnje po autocesti.
- Mi Vam možemo pomoći pronaći gumu koja nudi savršenu ravnotežu između performansi na cesti i sposobnosti vožnje izvan ceste.
Što trebate i što ne biste trebali raditi kad vozite svoj SUV izvan ceste…
Ne:
- Nemojte voziti izvan ceste u SUV-u koji nije dizajniran za takve uvjete.
- Nemojte voziti izvan ceste s gumama koje nisu dizajnirane za takve uvjete.
Da:
- Istražite i pobrinite se da poznajete uvjete, kao i prave gume za teren.
- Saznajte stanje staze prije nego što krenete (u slučaju da je nedavno utjecalo vrijeme).
- Provjerite tlak u gumama, koji obično treba smanjiti prije vožnje po stijenama, blatu ili pijesku.
- Provjerite profil i bočnicu guma prije i nakon vožnje izvan ceste.
- Nosite prvu pomoć, posebno na udaljenijim područjima.