Provjeravanje labavih kotačnih matica

Zašto kotačne matice trebaju ponovno zatezanje

  • 50 km nakon zamjene gume, garaže i trgovci gumama će ponovno zatezati ako ima lanavih kotačnih matica na Vašem automobilu besplatno.
  • Tijekom vremena, kotačne matice podvrgavaju se tipičnim naporima i silama automobila u svakodnevnoj upotrebi.
  • Ti napori ponekad mogu rezultirati zatezanjem ili labavljenjem kotačnih matica.
  • Ako su kotačne matice prelabave, postoji mali rizik da bi se kotač mogao otkinuti dok vozite.

Kada god stavljate nove kotače i gume na svoj automobil – na primjer, učinili ste mudru stvar i prebacili se između ljetnih i zimskih guma – važno je ponovno zatezati kotačne matice nakon prvih 50 kilometara.

Zašto bi odgovoran vozač to trebao učiniti? Bit je u sigurnosti na cesti. Kotačne matice drže kotač čvrsto pričvršćen za glavčinu, što ih čini važnim dijelom vozila. Ali kotačne matice ne mogu obavljati svoju funkciju bez pravilne količine momenta zatezanja.

Provjeravanje kotačnih matica

Moment zatezanja je mjerna jedinica za silu vrtnje koja se primjenjuje na kotačnu maticu. Mehanika će se pobrinuti da su sve kotačne matice zatezane prema specifikacijama proizvođača vozila prilikom prvog postavljanja kotača. Ali druga provjera je također potrebna.

To je zato što, nakon određenog vremenskog razdoblja, kotačne matice će biti izložene tipičnim naporima i silama automobila u svakodnevnoj upotrebi.

Ti napori uključuju nosenje težine vozila, rotacijske učinke vožnje, cikluse zagrijavanja i hlađenja te udarce od neravnina na cesti. Takvi napori mogu uzrokovati blagi pomak u sjedanju kotačnih matica, što može rezultirati zatezanjem ili labavljenjem.

Prisutnost prljavštine, pijeska, hrđe ili sitnih čestica između površina poput navoja matice ili između matice i kotača također može stvoriti “lažne momente zatezanja” tijekom prvog postavljanja, gdje primijenjena sila prevlada trenje ali se ne prenosi u stezanje.

Iz tih razloga, mnoge garaže i trgovci guma pozivaju vozače da se vrate sljedeći radni dan kako bi im kotačne matice bile ponovno zategnute. To je brz postupak, obično ponuđen besplatno, koji uključuje pregled svake kotačne matice na kotaču kako bi se provjerilo jesu li previše čvrsto ili previše labavo zategnute.

Ako su kotačne matice prečvrsto zategnute, mogu uzrokovati ozbiljne probleme poput oštećenja navoja pričvrsnika ili istezanja vijaka na kotaču. Također bi mogli deformirati bubnjeve kočnica, rotore ili glavčine. S druge strane, s labavim maticama postoji mali rizik da bi se kotač mogao otkinuti dok ste na cesti. Šanse da se to ikada dogodi vrlo su male – ali ako bi se to dogodilo, vaša sigurnost i sigurnost drugih sudionika u prometu bila bi ugrožena.

Kada bi kotačne matice trebale biti ponovno zategnute?

Kada su novi ili zamjenski kotači prvi puta montirani, odgovorna osoba mora zatezati kotačne matice prema preporukama proizvođača vozila. Te detalje uključuju priručnik za vlasnika i dokumentaciju o vozilu.

Nakon što je na novim gumama prijeđeno otprilike 50 kilometara, kotačne matice treba pregledati i, ako je potrebno, ponovno zatezati na iste vrijednosti kao i prije.

Međutim, neće svaki automobil imati iste zahtjeve za moment zatezanja. Različiti modeli vozila zahtijevat će različite količine momenta zatezanja kako bi pravilno zategnuli svoje kotačne matice i izbjegli uzrokovanje bilo kakve štete.

Ispravan redoslijed zatezanja kotačnih matica

Da biste ispravno labavo ili zategnuli kotačne matice, potreban je poseban alat koji se naziva moment ključ.

Mehaničar će prvo postaviti moment ključ na polovicu potrebnog momenta i zategnuti svaku kotačnu maticu prema ovoj postavci. Zatim se postavka na ključu prilagođava kako bi se sve kotačne matice zategnule na ispravan moment.

Kotačne matice na kotaču zatežu se u određenom slijedu kako bi se osigurao pravilan moment zatezanja. Ispravan redoslijed za bilo koji kotač s pet ili deset kotačnih matica je u obliku zvjezdanog uzorka. Kotač s samo četiri kotačne matice, s druge strane, zateže se u obliku križa.

Facebook
Twitter
Email
Print