Čestitamo, nabavili ste novi set guma. Postavljanje novih guma na kotače Vašeg automobila jednostavan je proces kada se radi ispravno i sigurno od strane kvalificiranog stručnjaka. U ovoj sekciji objašnjavamo što taj proces uključuje u lokalnoj trgovini ili servisu guma.
Tko može postaviti gume?
Objektivno govoreći, mogli biste to pokušati učiniti sami. Osim novih guma, potrebni alati bili bi Vam ključ za gume, hidraulično dizalo za automobile, stalci za dizanje, razdjelnik guma i punjač guma. Ali čak i ako imate odgovarajuće alate i opremu pri ruci, postavljanje novih guma trajat će vam puno duže nego profesionalcu. Samo skidanje jedne gume s kotača može biti izazovno.
O opasnostima nepravilnog postavljanja
Nepravilno postavljena guma može se oštetiti i puknuti. Energijski izlazak prilikom pucanja mogao bi rezultirati prometnim nesrećama koje uključuju oštećenje vozila i ozbiljne osobne ozljede. Zato je bitno da gume postavlja iskusni tehničar koji će poduzeti potrebne mjere opreza i koristiti samo odobrene alate i maziva za postavljanje.
Skidanje kotača s vozila
Korak 1: Automobil treba biti prazan od putnika, s isključenim motorom i stegnutom ručnom kočnicom. Montažer guma će nastaviti odvijati matice za sve četiri gume ključem za matice, ali ih još neće ukloniti.
Korak 2: Zatim će automobil biti podignut na hidrauličkom dizalu, tako da su sva četiri kotača potpuno iznad tla.
Korak 3: Sada će montažer potpuno ukloniti matice, omogućavajući mu da ukloni svaki kotač.
Postavljanje gume na kotač
Korak 1: Montažer će odviti i ukloniti ventilsku jezgru iz stare gume kako bi otpustio tlak u gumi. Nakon što sva zraka pobjegne, uklonit će staru gumu s felge koristeći poseban alat nazvan razdjelnik guma. Omogućava mu da pomakne bočnu stranu gume i zglob čist od ruba.
Korak 2: Promjer nove gume trebao bi odgovarati promjeru felge i mora biti odobren za upotrebu s vozilom. Felge bi trebale biti ispravne veličine, u savršenom stanju i bez hrđe. Ne smiju biti oštećene, deformirane ili istrošene.
Korak 3: Kada postavlja gume s unutarnjim zračnicama, montažer guma će odabrati korištenje novih unutarnjih zračnica. To je zato što se zračnice rastežu tijekom upotrebe, i postoji rizik od stvaranja nabora u starim zračnicama; reciklirana unutarnja zračnica mogla bi se odjednom poderati.
Alternativno, ako se postavljaju gume bez unutarnjih zračnica, uvijek bi trebale biti opremljene novim ventilima. Ako koristite gumene ventile za gume bez unutarnjih zračnica – ponekad poznate kao ventili za utiskivanje – trebali biste se prvo obratiti uputama proizvođača vozila. Za određene specifikacije guma, potrebna je i potpora ventila; to je čep na samoj felgi ili poklopcu naplataka, koji osigurava da ventili ne budu izbačeni pri visokim brzinama.
Nadalje...
Korak 4: Prebacujući se na gumene zglobne površine, montažer će premazati zglobne površine i felge mazivom za postavljanje prema preporuci proizvođača guma. Zatim će koristiti razdjelnik guma kako bi montirao gumu na kotač.
Korak 5: Sljedeći korak je napuhivanje gume. Tijekom ovog koraka, kotač mora ostati čvrsto pričvršćen na montažni stroj. Napuhivanje neosigurane gume je opasno. Montažer će biti svjestan toga; zato će održavati razumnu udaljenost od gume tijekom napuhivanja. Obično će koristiti dovoljno dugo, osigurano produžno crijevo s integriranim manometrom tlaka i neće se saginjati preko gume dok se puni zrakom.
Korak 6: Kada su zglobne površine gume pravilno smještene na ramenu felge, montažer će povećati tlak gume kako bi postigao čvrst stisak na flanše felge. Ovaj pritisak postavljanja ne bi trebao prelaziti više od 150% maksimalnog tlaka preporučenog od strane proizvođača ili biti veći od 4,0 bara. Zatim, montažer će prilagoditi tlak na radni tlak kako je navedeno od strane proizvođača vozila.
Provjerite smjer uzorka profila
Usmjerene gume moraju se okretati u smjeru strelice na bočnom zidu dok se kotač kreće prema naprijed.
Jedini izuzetak od ove pravila odnosi se na kratkoročnu upotrebu rezervne gume. Ali vozači bi se trebali vratiti na određenu postavku čim prije.
U slučaju asimetričnih guma, postavljanje mora biti sa stražnjim zidom “izvana” na vanjskoj strani vozila, tako da njihovi asimetrični profili profila mogu postići optimalan učinak.
Postavljanje kotača na vozilo
Korak 1: Ako stara guma pokazuje znakove neujednačenog trošenja, tada će montažer provjeriti geometriju osovine automobila i izvršiti ispravke ako je potrebno.
Korak 2: Ventili bi trebali biti opremljeni kapicama ventila – idealno s brtvenim prstenom – kako bi zaštitili osjetljive ventilne umetke i unutrašnjost gume.
Korak 3: Prilikom postavljanja poklopaca kotača i prstenova za oblaganje kotača, montažer će se pobrinuti da postoji dovoljno prostora za bočni zid gume. Poklopac kotača ili prsten za oblaganje kotača ne smije doći u dodir s gumom ni pod kojim okolnostima, posebno za gume s flanjama za zaštitu felge.
Korak 4: Nakon što rukama zategne matice, montažer će spustiti automobil na tlo pomoću hidrauličnog dizala.
Korak 5: Napokon, kad je automobil na tlu, zategnut će matice nešto čvršće u obliku zvijezde.
Troškovi postavljanja guma
Ako biste posjetili trgovca guma ili mehaničara kako biste postavili nove gume – a preporučujemo da to učinite – troškovi mogu varirati ovisno o Vašim zahtjevima. Primjerice, možete kupiti novi set guma od trgovca i postaviti ih istovremeno. Ili vaš montažer može primijetiti da automobil zahtijeva dodatni rad ako Vaše stare gume pokazuju neobične znakove trošenja i oštećenja.
Možda bi najisplativiji pristup dugoročno, posebno kada je riječ o prebacivanju između ljetnih i zimskih guma, bio kupiti kompletan set guma i kotača zajedno. Tako možete donijeti svoj paket guma i kotača u lokalni servis za jednostavnu zamjenu kada se mijenjaju godišnja doba. Za malu naknadu, servis može čak pohraniti Vaš alternativni set kotača kada nisu u upotrebi.