Uzroci i vrste oštećenja guma

Oštećenja guma mogu se dogoditi iz različitih razloga, a vozač možda neće odmah primijetiti da postoji problem. Najčešće vrste oštećenja su probijanja, rezovi, udarci, pukotine, ispupčenja i nepravilno trošenje. U ovom odjeljku objasnit ćemo znakove i simptome kako biste mogli dijagnosticirati problem, kao i neke korisne savjete o tome kako ih spriječiti.

Kako provjeriti svoje gume

Identificiranje nepravilnog trošenja

Postoje nekoliko vrsta nepravilnog trošenja, a najčešće varijacije su trošenje pete i prstiju, jednostrano trošenje i trošenje u sredini. Ovdje objašnjavamo kako i zašto se oni javljaju.

a. "Trošenje pete i prstiju"

“Trošenje pete i prstiju” je uzorak uzrokovan normalnom uporabom i postavkama ovjesa. To je vanjski vidljivi (i čujni) prikaz različitih deformacijskih sila koje djeluju na profil. Da bismo to bolje objasnili, zaronimo malo dublje u dizajn profila.

Žljebovi i urezi u profilu su bitni za osiguravanje sigurnosti na mokrim i poplavljenim cestama. Posebno kod niskoprofilnih guma, veći postotak praznog prostora u profilu potreban je za odvod vode i poboljšanje zaštite protiv akvaplaninga. Poprečni žljebovi za odvod vode uzimaju oblik slobodnostojećih blokova u ramenom području. Ti blokovi ramena mogu se trošiti u uzorku pete i prstiju kao rezultat mehanizama valjanja pod određenim radnim uvjetima.

Ti radni uvjeti uključuju:

  • Duge vožnje pri stabilnoj brzini na ravnim cestama;
  • Umjereni stil vožnje;
  • Izravnanje i zaklon ovjesne geometrije.

 

Dok se guma valja po cesti, slobodnostojeći blokovi deformiraju se kako se približavaju kontaktu gume s cestom, a komprimiraju se kad dodirnu asfalt. Nakon što izgube kontakt s cestom, blokovi će se vratiti u svoj izvorni oblik, trljajući površinu dok to rade. Rezultat je uzorak trošenja na rubu izlaza bloka, koji je vjerojatniji na pozicijama kotača koji nisu pogonjeni.

Mala količina trošenja u uzorku “pete i prstiju” razumna je i nema primjetan utjecaj na udobnost vožnje. Ali ako je trošenje obuhvatnije, mogu postojati specifičniji problemi. To može uključivati nepravilno napuhavanje, prekomjerno zakretanje “prstiju” i primjenu s niskim trošenjem.

b. Trošenje u sredini

Ovaj uzorak trošenja možete pronaći na pogonskim kotačima visokopokretljivih automobila. Tijekom energičnog ubrzanja, u prometu s čestim zaustavljanjem ili prilikom ubrzanja nakon semafora, ti visoki okretni momenti brzo mogu povećati trošenje središta profila. Čak i današnji vozila srednjeg cjenovnog razreda imaju moderne motore koji mogu generirati visoke razine okretnog momenta i sposobni su proizvesti visoke stupnjeve proklizavanja.

c. Jednostrano trošenje

Najveći razlog za jednostrano trošenje je geometrija osovine. Odstupanja se mogu razviti tijekom vremena i rezultat su, na primjer, agresivnog udaranja u rubnik.

Smanjenje visine vozila u kombinaciji s niskoprofilnim gumama također može utjecati na izravnanje kotača. Tijekom vožnje, modificirani nosači ovjesa obično odstupaju od postavljenog položaja kotača.

Problem može iznenaditi vozače, jer se vrijednosti izravnanja kotača i dalje mogu smatrati unutar granica tolerancije kada se mjere u statičkom položaju na klupi za mjerenje osovine. Međutim, proizvođački podaci o izravnanju odnose se na vozila kakva su isporučena i možda se ne primjenjuju nužno na prilagođene automobile. Kao rezultat toga, može doći do povećanja neujednačenog trošenja profila.

Ako su kotači vozila neizravnan, kvalificirani stručnjak može ispraviti odstupanje ponovnim izravnavanjem kotača.

Prepoznavanje loma ili ispupčenja zbog udarca

Lom zbog udarca je oštećenje naneseno korpusu (okviru gume) nakon što guma dođe u kontakt s određenim preprekama. Izraženo ispupčenje na bočnom zidu gume ukazuje na uništene uže unutar korpusa.

Oštećenje ove vrste obično je uzrokovano vožnjom preko predmeta – poput rubnika ili ležećih policajaca – s prevelikom brzinom ili pod pogrešnim kutem. Preopterećenje korpusa uzrokuje pucanje pojedinih užadi.

Točan opseg oštećenja ovisit će o brzini i kutu udara te veličini prepreke. Pažljivi vozači obično mogu izbjeći ovu vrstu oštećenja, osim ako se prepreka iznenada pojavi ispred vozila i ako je ne mogu zaobići.

Zanemarivanje takvih oštećenja povećava rizik od kvara gume u nekom trenutku u budućnosti, bilo delaminacijom profila i užadi ili disintegracijom bočnog zida gume.

Lom zbog udarca ponekad se može zamijeniti s udubljenjem bočnog zida, ali nisu ista stvar. Kako objašnjavamo u nastavku, udubljenja ili utori u bočnom zidu nisu razlog za uzbunu.

Prepoznavanje udubljenja u bočnom zidu

Bočni zid gume nije uvijek savršeno ravnomjeran; ponekad će biti udubljenja i utora te će možda biti potrebna detaljnija inspekcija kako bi se odredili uzroci.

Ključna stvar koju trebate znati je da su udubljenja bezopasna i nisu štetna ni za vožnju ni za sigurnosne karakteristike. Uglubljenja su površinska.

Udubljenja u gumi najbolje se ilustriraju kad zamislite vezanje konca oko napuhanog balona, a zatim lagano povlačenje konca. Ako je balon guma, konac su ugrađeni užadi korpusa koje su skrivene ispod gume. Te užadi pružaju gumi snagu i stabilnost te prenose sile upravljanja i kočenja tijekom vožnje.

Tijekom proizvodnje gume – odnosno prilikom izrade korpusa, na koji su pričvršćeni čelični pojas i profil – često se događaju jednostruki ili dvostruki preklopi u korpusu. Upavo taj preklop ponekad je vidljiv kao udubljenje nakon što se guma montira i napuše.

Ali ako imate ikakve sumnje, udubljenja na bočnom zidu trebate provjeriti kod kvalificiranog specijalista za gume.

Prepoznavanje rezova

Rezovi su rezultat vanjskih utjecaja poput loših uvjeta na cesti, izbočenih dijelova karoserije ili oštrih, stranih predmeta poput kamenja ili stakla. Ako otkrijete oštećenje u obliku reza na površini gume, trebate posjetiti svog lokalnog prodavača guma i odmah provjeriti gume kod stručnjaka.

Izbušeno - objašnjeno

Punkcije su posljedica oštrih predmeta na cesti – na primjer, čavala, vijaka ili razbijenog stakla – koji probijaju površinu gume. Ako je punkcija dovoljno duboka, guma bi mogla početi gubiti tlak zraka.

Ako otkrijete da jedna ili više vaših guma kontinuirano gubi tlak, ili ako otkrijete čavao ili vijak usađen u profilu, tada posjetite svog lokalnog specijalista za gume što je prije moguće kako biste ih popravili.

Kako spriječiti oštećenja

Promijenite položaj guma na automobilu u redovitim intervalima (osim ako proizvođač vozila ne preporučuje drugačije) kako biste potaknuli ravnomjerno trošenje guma. Položaj guma trebao bi se rotirati, na primjer, prilikom sezonskog prijelaza s ljetnih na zimske gume.

Rotiranjem kotača s pogonske na nepogonsku osovinu redovito, vozači mogu očekivati ​​jednoličan uzorak trošenja na svojim gumama. No kao i uvijek, molimo vas da se pridržavate preporuka koje pruža proizvođač vozila.

Ako se nađete u situaciji u kojoj morate voziti preko prepreke na cesti, pristupite joj polako i što je moguće bliže okomitoj liniji. Nakon toga, provjerite gume na vanjska oštećenja poput reza, pukotina ili ispupčenja. Također, izbjegavajte agresivnu vožnju po neasfaltiranim cestama.

Facebook
Twitter
Email
Print