Smanjite šanse za aquaplaning
- Redovito provjeravajte tlak u svih četiri gume.
- Održavajte dubinu profila gazećeg sloja, minimalna zakonski propisana dubina profila je 1,6 mm.
- Ako pada kiša dok vozite, smanjite brzinu i povećajte razmak kočenja između vašeg vozila i drugih vozila.
Gume na javnim cestama zakonski su dužne imati uzorak gazećeg sloja. Primarna uloga uzorka gazećeg sloja je izbacivanje vode, što može utjecati na kontakt sa cestom u mokrim uvjetima, te pružiti prijanjanje i vuču.
Kada vozite po mokrim cestama pri visokim brzinama, može se stvoriti klin vode između gume i cestovne površine. Guma gubi kontakt s cestom, a vozilo više ne reagira na upravljanje. Taj fenomen poznat je kao aquaplaning ili hidroplaning.
Ako gume tijekom aquaplaninga ne mogu pravilno prianjati na cestu, nedostatak trakcije ima ogromne posljedice po sigurnost vožnje. Vozač praktički gubi kontrolu nad vozilom i nije u mogućnosti kočiti, upravljati ili ubrzavati. Aquaplaning ili hidroplaning najvjerojatnije će se dogoditi kada dođe do naglog nakupljanja obilne kiše na površini ceste. Može se dogoditi i kada je asfalt ceste tako neujednačen da uzrokuje stvaranje velikih lokvi stajaće vode.
Postoji nekoliko načina smanjenja šansi za nesreću zbog aquaplaninga s vašim automobilom:
- Održavajte tlak u gumama na preporučenoj razini
- Pratite dubinu profila kako ne bi pala ispod zakonskog minimuma od 1,6 mm
- Redovito provjeravajte gume i razmislite o zamjeni guma na vrijeme
- Smanjite brzinu pri mokrom vremenu
Važno je napomenuti da je dovoljna dubina profila važna ne samo u ekstremnim situacijama. Čak i pri niskim brzinama postoji veći rizik od nesreće ili sudara ako su gume istrošene.
Zamijenite gume na dubini profila od 1,6 mm
Nove gume mogu raspršiti do 30 litara vode u sekundi pri brzini od 80 kilometara na sat. Ali dubina profila gume smanjuje se tijekom redovite upotrebe. Stoga gume raspršuju znatno manje vode kako se dubina profila gume smanjuje.
Ako gume automobila imaju samo dubinu profila od 1,6 mm, na primjer, tada je raspršivanje vode učinkovito i dramatično smanjeno.
Ako gume imaju preostalu dubinu profila od 3 mm, gume i dalje mogu zadržati visoku sposobnost raspršivanja vode.
Nakon tog trenutka, rizik od hidroplaninga dramatično se povećava. Osim toga, smanjenje profila također utječe na performanse kočenja. Što je profila gazećeg sloja automobila više istrošen, to je dulje vrijeme potrebno da se automobil potpuno zaustavi, kako pokazuju testni rezultati.
U testu provedenom na Contidromu, testnoj lokaciji Continental, zaustavni put bio je produljen za 6,8 metara na gumama s minimalnom zakonskom dubinom profila od 1,6 mm, u usporedbi s punom dubinom profila od 8 mm. Gume s dubinom profila od 3 mm trebale su samo 2,2 metra dulje da se potpuno zaustave.
Pokazatelji dubine profila gume
Gume imaju profil duž cijelog obujma. Mjerenja dubine profila treba uzimati – primjerice pomoću dubinomjera – u glavnim utorima koji imaju pokazivače trošenja profila (TWI) na modernim gumama.
U većini europskih zemalja, minimalna zakonska dubina profila za sigurnost automobila je 1,6 mm; tada su gume spremne za zamjenu.
Kako bi se osiguralo da gume pružaju najbolje moguće performanse, redovito provjeravajte svoje gume i razmislite o zamjeni na vrijeme. Nadalje, na sve četiri kotača postavite gume s istim dizajnom profila gazećeg sloja. I na minimalnoj razini, svaka osovina trebala bi imati par guma s istom dubinom profila.
Kako biste bolje odredili preostalu dubinu profila, Continental je između utora profila gazećeg sloja opremio “mokrim pokazivačima”. Ovi pokazivački rebrići visoki su 3 mm, smješteni između blokova profila gazećeg sloja gume.
Ako je okolni profil istrošen do razine pokazivača, vrijeme je da razmislite o postavljanju novih guma na kotače kao preventivne sigurnosne mjere.
Što učiniti u slučaju ako se dogodi aquaplaning
Bez obzira jesu li gume nove ili stare, vozači uvijek trebaju usporiti na mokrim cestama kako bi smanjili rizik od aquaplaninga.
Ako dođe do aquaplaninga – što je još uvijek moguće ovisno o vremenskim uvjetima na cesti koje vozač ne može spriječiti – vozačima se savjetuje da odmah skinu nogu s gasa i pritisnu kvačilo. Treba izbjegavati pomicanje upravljača ili naglo kočenje.
Međutim, ako postoji opasnost od sudara ili teže nesreće, treba odmah aktivirati hitne kočnice. U većini slučajeva, stražnji kotači još uvijek imaju dovoljno prianjanja da uspore vozilo.
Kad se gume ponovno vrate u kontakt s cestom i postignu se prijanjanje, sigurno je nastaviti vožnju smanjenom brzinom.